Turreferat: Dugnadstur i Setesdal Austhei 2.-4. oktober 2015

Nye klopper i Finndalen.
Nye klopper i Finndalen. Foto: Axel Bjelke

Det ble en fin dugnadstur i Setesdal Austhei med utgangspunkt i Hovstøyl. Syv deltakere bidro til fulle og arbeidet gikk kjapt unna i det flotte høstværet. En tur over Himmelkvævristine ble det også tid til.

Den andre oktober dro Fjellsportgruppa på dugnadstur til Fyresdal. Det skulle lages noen klopper for å bedre fremkommeligheten i noen bløte myrområder. Med på turen var Einar (turkoordinator), Kristian, Solvor, Axel, Inger-Johanne, Audun og Levi. På vei oppover stoppet vi i Åmli for å proviantere før vi kjørte videre til en parkeringsplass litt innenfor Kleivgrend hvor vi skulle begynne å gå. Da vi kom frem var det alt blitt ganske mørkt så vi måtte frem med lyktene før vi la i vei langs den gamle Bispeveien vestover.

Vel fremme på Hovstøyl, hvor vi skulle bo, tente vi opp i ovnen og kokte kaffe.  Til kvelds stekte Kristian laksefileer med løk i kviteseidsmør (slurp). Mens vi spiste steg månen opp over Telemarkens ville fjell og  stjernene lyste på en tindrende klar nattehimmel. Slik legger man nesten aldri merke til i byer og tettbygde strøk.

Lørdags morgen stod vi tidlig opp, kokte kaffe og fikk oss litt frokost før vi pakket sekkene og gikk videre innover mot Finndalen. Einar kunne fortelle at det hadde bodd mennesker der inne i flere tusen år, og hvem vet, kanskje var det noen av de første beboerne i dalen som en gang tråkket opp den stien vi gikk på nå. I den skarpe morgensolen kunne vi beundre de vakre høstfargene i fjellsidene og på myrpyttene hadde det lagt seg et tynt lag med is i løpet av natten.

Vi fant materialene der de skulle være og med effektiv organisering fikk prosjektet en raskere fremdrift enn man kunne forvente. Alle saget, spikret og bar materialer. Og hvis noen, mot formodning, skulle lure på det, så stod ikke damene på noen måte tilbake for de mannlige deltagerne. Tror Einar overrasket alle med å invitere til litt styrketrening mellom arbeidsøktene. Så like ved der hvor Bispeveien krysser elven som renner gjennom dalen hadde vi faktisk en liten treningsøkt.

På vei tilbake til Hovstøyl ryddet vi stien for noen busker og trær som sneen hadde bøyd ned over stien. Da vi tok en kort pause ved en liten bekk kunne se at øretten var i full gang med å sørge for nye fiskegenerasjoner. Fisk på to-tre hekto pilte frem og tilbake mellom steinene i det grunne vannet. Vi kom frem til hytta tidsnok til å kunne nyte de siste solstrålene i hytteveggen før solen sank ned bak et høyt fjell. Kvelden seg på og vi gikk vi inn for å forberede en ny lekker middag. Kokt ris med en gryteblanding og kirsebærkompott med vaniljesaus til dessert. Etterpå satt vi og skravlet til sent på kveld.

Jobben var gjort og på søndag hadde vi fri. Etter frokost ryddet vi og gjorde rent i hytta. Deretter gikk vi en tur på en lang fjellrygg som kalles Himmelkvævristene. Kristian lagde kaffebål og vi hadde en lang rast før vi gikk tilbake Hovstøyl. Men før vi kom så langt, i over tusen meters høyde, med milevid utsikt til alle kanter, organiserte Einar enda en treningsøkt. Med mose og lyng som treningsmatte fikk spesielt kjernemuskulaturen strammet seg opp litt. Og det er bra for ryggen. Noen pustet og stønnet litt, men ikke godt å si hvem det var. Omgivelsene og den friske fjelluften gav nesten styrketreningen en helt ny dimensjon.

Så var det bare å forlate hytta og gå tilbake til bilene. Og da vi skiltes på Harebakken noen timer senere tror jeg alle var veldig fornøyd med turen. Kort sagt, en utrolig artig dugnadstur i et fantastisk fint høstvær.